It's al about the money - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Micha Pol - WaarBenJij.nu It's al about the money - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Micha Pol - WaarBenJij.nu

It's al about the money

Door: Micha Pol

Blijf op de hoogte en volg Micha

24 April 2015 | Mexico, Playa del Carmen

IBEROSTAR is een Spaanse hotelketen die overal ter wereld op tropische oorden haar hotels en resorts heeft gebouwd. Van Spanje, Dominaanse Republiek, Turkije tot aan México. Deze oorden liggen allemaal dichter bij de evenaar dan de gasten die er komen. De meeste komen uit Noord-Europa, USA en Canada. Landen waar de mensen gemiddeld minder werken en meer verdienen. Dit is het verdienmodel waar IBEROSTAR groot mee geworden is. Laat ik allereerst zeggen dat het een prachtig bedrijf is om voor te werken en dat het er alleszins helemaal niet slechte werkomstandigheden zijn, maar toch is het goed om de ogen te openen voor een totaal andere wereld en instelling.

De goedkoopste kamer kost per persoon zo’n 280 euro per nacht (all-inclusive) dus met z’n tweetjes ben je voor een weekje exclusief vlucht en transport al gauw 4000 euro verder. Het hotel weet dat de Amerikanen genoeg geld hebben dus schroeven ze de prijzen in het hoogseizoen (November – Mei) maar al te graag op. Oké de crisis daar gelaten (ook deze keten had hier last van) draait het hotel momenteel wekelijks 90% tot 100 % bezetting, maandenlang. Dit geldt ook voor veel van de andere hotels. Je kunt jezelf wel nagaan hoeveel geld er binnen komt.
Voor het personeel in México ziet het er allemaal anders uit. Iedereen, man of vrouw, jong of oud, werkt 6 dagen in de week. Deeltijd? Nooit van gehoord. Daarnaast kennen we geen betaald verlof hier. Als je vrij wilt hebben kun je dat vragen maar je krijgt het alleen in de rustigere periodes (lager dan 75% bezetting) en je krijgt er niet voor betaald. Daarnaast heeft iedereen recht op twee weken vakantie (ofwel 12 dagen omdat je vrije dag niet mee telt). In de meeste departementen werk je standaard diensten van 8 uur per dag. Maar wanneer het druk is, je werkt als Housekeeper of StarFriends kan dit zo maar eens meer zijn.

StarFriends beginnen om 9 uur en werken tot 17 uur. Om vervolgens om 19 uur terug te komen voor de avondshows en te werken tot 00 uur. Ze werken dus 13 uur op een dag en 6 dagen in de week wat al gauw 78 uur maakt. Want ARBO regels hebben we niet hier. Een gemiddelde StarFriends medewerker krijgt per maand 11.000 Mexicaanse Pesos, wat neerkomt op 710 euro’s. Klein verschil met Nederland? Als een butler werk je gewoon 8-uurs diensten en verdien je wat meer, maar het houdt niet over. En de mededeling: alles in Mexico is toch goedkoper? In de kleine plaatsjes misschien, maar deze regio is zo toeristisch dat ik voor een biertje op het terras gewoon 2 tot 2,80 euro betaal. Kleding heeft dezelfde prijs, een auto is zelfs duurder en ook de supermarkten passen hun prijzen hier graag op aan. Conclusie: minder te besteden.
Klagen doen we allemaal wel eens, maar ik ben er toch echt achter gekomen dat Nederland klaagland nummer één is. We klagen als de weg een beetje hobbelig is, de politie te hard optreedt, de trein 5 minuten te laat is, het weer, de files, de showbizz, de prijzen in de horeca, todo (alles).

Hier in México wordt je soms echt terug geworpen in de tijd. Houten huisjes, met golfplaten daken, gaten in de weg alsof er een krater is ingeslagen, veel hobbels en slechte wegen, files maar geen geklaag (alleen toeteren), politie die zo corrupt is en veel harder optreedt (ze hebben ook allemaal een machinegeweer bij zich om meer macht uit te stralen), veel zwervers en mensen zonder ledematen die bedelen om geld, geen uitkeringen, geen subsidies, geen treinen, geen dienstregeling voor de bus (gewoon wachten en hopen op een bus) geen studiefinanciering, één seizoen (zomer), geen vrije tijd…

Het laat mij heel erg inzien dat we het in Nederland beter hebben dan welk land dan ook. Voor iedereen een fatsoenlijk huis, voor iedereen een goede weg, voor vele een lease auto en 50.000 euro bruto per jaar, voor iedereen mogelijkheid om te studeren, voor iedereen de mogelijkheid tot een uitkering, voor iedereen een trein elke 10 minuten, voor iedereen openbaar vervoer, vier seizoen om de afwisseling er in te houden, zwervers die er alleen zelf voor kiezen, redelijke prijzen in de horeca voor de salarissen we hebben en vooral heel veel vrije tijd. Met voor vele 2 a 3 dagen per week, extra verlof en 3-4-5- weken vakantie mogen we niet klagen, en toch doen we dat massaal. Ik zelf maak me er ook schuldig aan, maar soms is het goed om iets anders te zien.

Het is een pracht bedrijf om voor te werken en alle medewerkers weten niet beter dan hoe het is hier. Wanneer ik ze vertel over studiefinanciering en salarissen dan zijn ze met stomheid geslagen. Maar IBEROSTAR kent de wereld net zo goed als alle machtige leiders in ontwikkelingslanden of semi-ontwikkelingslanden (zoals México) die de touwtjes in handen hebben en ervoor zorgen dat alleen zij rijker worden van de mensen die het hardst werken. In dit land zijn de mensen erg blij dat de toeristisch industrie jaren terug zijn intrede heeft gedaan, omdat het voor verbetering zorgt in het land. Maar zo goed als de leiders en managers zullen ze het niet krijgen. Onder aan de streep heb ik soms het idee dat de meeste mensen hier gelukkiger zijn en meer plezier beleven dan in Nederland.

Laten we dus met z’n allen eens iets minder klagen en meer om ons heen kijken, ook voor mij.

• 25 April 2015 - 19:23

Rita:

Pfff wat een verhaal. Je zet ons weer even met de beide benen op de grond. Daarom is het zo goed om eens wat verder te kijken dan je neus lang is hè. Prachtig verslag Micha!

• 25 April 2015 - 20:51

Marty:

Ja Micha. De al oude conclusie: We hebben het in Nederland zo slecht nog niet! !
    Groetjes van ons!