Living like a Mexican part 1 - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Micha Pol - WaarBenJij.nu Living like a Mexican part 1 - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Micha Pol - WaarBenJij.nu

Living like a Mexican part 1

Door: Micha Pol

Blijf op de hoogte en volg Micha

02 Maart 2015 | Mexico, Playa del Carmen

Na exact 1 maand Mexico te hebben overleefd kan ik wel voorzichtig zeggen dat ik me aan het inburgeren ben. In deze korte blog een rijtje met Mexicaanse gewoontes:

Eten:
-ontzettend veel sausjes gebruiken.
-gekruid en spicy eten.
-drie maal op een dag warm eten.
-ontbijten met tortilla's, rijst, ei en bonen.
-na elke hap de mond afvegen met een servet.

Openbare weg
-inhalen kan links, rechts of gewoon tussendoor.
-mini taxi vans pikken iedereen op langs de weg op de 'vluchtstrook', ook al rijden ze 80 kilometer per uur op de linkerbaan, naar rechts uitwijken en een halve noodstop maakt ze dan ook niets uit.
-groot licht gebruik je om duidelijk te maken dat je er langs wilt.
-'topes' zijn grote ronde bollen op de weg. Na tien kilometer geen 'topes' te hebben gezien verschijnen ze ineens om vervolgens weer tien kilometer uit het zicht te zijn. Wanneer je hier met 7 kilometer per uur over heen rijdt zit je al haast tegen het plafond, dus levensgevaarlijk!
-wegen hebben geen markering, dus op een tweebaansweg met z'n drieën of vieren naast elkaar rijden gaat stukken makkelijker.

Omgangsvormen:
-de mannen geven de vrouwen altijd één kus bij gedag zeggen. Dus als je op je werk arriveert staan er 10 dames haast in de rij om een welkomstkus te ontvangen.
-de eerste die de deur open maakt houdt hem open voor de rest.
-je begroet bijna iedereen met 'buenos días, tardes, noches' en/of "¿como estás?"

Overige gewoontjes:
-'powernapjes' overal: in de minivans, bus, op het werk, etc. Soms zie je een minivan met haast alleen maar slapende mensen om 16:00 uur s'middags.
-roggelen
-typische mannetjes met gitaar, banjo en triangel die door de straten lopen met hun hoeden en muziek maken.
-fooien 'eisen': op de rekening zetten dat het totaalbedrag 300 peso's is maar eronder zetten dat je met fooi 360 peso's af moet rekenen. Zogenaamd omdat de fooi niet inclusief is, maar dat is die in Nederland ook niet...

Een lijstje met de door mij opgemerkte gewoontes, er volgen er vast meer!

  • 02 Maart 2015 - 18:20

    Rita:

    Hé Mich dat is natuurlijk een leuk begin van de dag, al die vrouwelijke aandacht!!!
    Autorijden is volgens mij levensgevaarlijk, ik zou me daar niet aan wagen.
    En dan dat rochelen nou...........(ik zeg maar niets)
    Maar als ik jouw verslag lees denk ik dat je al je draai hebt gevonden en dat doet me goed (papa ook natuurlijk). Lieve jongen tot ons volgende contact!!!!!

  • 02 Maart 2015 - 21:37

    JW:

    Micha, met jouw rijstijl hoef je weinig aan te passen in Mexico. Toch

  • 02 Maart 2015 - 21:41

    JW:

    Ik heb nog meer geschreven maar dat komt kennelijk niet
    Door de spamfilter van de site. Vraag: waar zijn je foto's
    Te vinden?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Micha

Mijn naam is Micha Pol en studeer momenteel aan de Hogere Hotelschool bij het Saxion in Apeldoorn. Hiernaast werk ik ook in zalencentrum Theothorne in Dieren en voor uitzendbureau Randstad. Met mijn passie voor de horeca en zin in een goed feestje ga ik voor stage zes maanden vertoeven in het warme Mexico. Hier zullen al mijn ervaringen, foto's en reizen worden geplaatst. Veel plezier!

Actief sinds 15 Dec. 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 3828

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 02 Augustus 2015

Hola México, ¿cómo estás?

Landen bezocht: